20 brand touchpoints hvor du kan skabe den visuelle røde tråd - Del 1 af 2

“Tusind tak for det smukke logo, Sasja! Jeg har lige et enkelt spørgsmål, laver du også flyers?”

Denne sætning er (næsten) et citat fra en af mine skønne kunder, som tikkede ind i min indbakke forleden.

Og hendes spørgsmål kan egentlig let besvares. For ja, jeg laver flyers.

Men hvis man graver dybere, ligger der et kæmpe uudnyttet potentiale i at implementere sit brand design og sit logo.

For hvis du bruger de samme farver, det samme logo og de samme mønstre, skrifttyper og billeder alle steder hvor din virksomhed lever, skaber du et professionelt og genkendeligt visuelt brand for dine kunder og potentielle kunder.

Og visuel genkendelighed - det man kalder “top of mind” er sindsygt powerfuldt!

Et godt eksempel er Royal Copenhagen.

Man spotter straks deres produkter på hylder uanset hvilken butik man er i, og deres ikoniske blå farve med det royale, traditionelle look er gennemsyret i alt hvad de laver. Ikke blot deres produkter, men også alt omkring produkterne.

Royal Copenhagen er selvfølgelig en større virksomhed, men visuel branding er altså ikke kun for større virksomheder, alle virksomheder uanset størrelse kan tage de samme midler i brug.

For at skabe “top of mind” og genkendelighed, er det vigtigt at være konsekvent på ALLE brand touchpoints hvor din virksomhed lever.

Og hvad er definitionen af et brand touchpoint spørger du måske?

Et brand touchpoint er hvilket som helst sted hvor andre kan støde på eller interagere med din virksomhed - både fysisk og digitalt.

Du har allerede bevidst eller ubevidst arbejdet med en masse af dine brand touchpoints, som er med til at danne et billede af hvilken type virksomhed du driver.

Men måske har du ikke tænk over dem alle, eller også har du ikke overvejet at skabe en visuel rød tråd?

Så bliv endelig hængende! Jeg har lavet en liste med 20 brand touchpoints hvor du kan skabe den røde tråd som soloselvstændig.

Jeg har sørget for at gå i dybden med hvert enkelt punkt, så derfor har jeg delt opslaget i to dele.

Så her får du de første 10 brand touchpoints med eksempler og how-to’s.


20-brandtouchpoints-del1-03102019.jpg


1 | Instagram grafik

Hvis du ikke allerede har Instagram så bør du få det! Instagram er det perfekte medie til at vise hvem du er visuelt. Det er desuden et ideelt medie til at vise mere bagom hvem du er, dine værdier og hvad du foretager dig.

Sådan gør du:

Rent visuelt er det ideelt at blande normale/rigtige fotos med for eksempel citater og andre små tekster og grafik på din profil. Hvis du skal hæve dig over det som alle andre gør, så lav dine egne grafiske skabeloner. På den måde vil dine citater og tekster altid være let genkendelige, når man scroller igennem sin Instagram, og hvis andre deler dem vil dit visuelle univers blive vist og husket.


2 | Gavekort

Hvad end du er coach, fotograf, frisør eller noget helt fjerde, så er det oftest efterspurgt at tilbyde gavekort. Du kan faktisk tilbyde gavekort uanset hvad du lever af så længe at du sælger noget i en prisklasse som er gave-ideel.

Sådan gør du:

Det er en super smart idé at designe dit eget gavekort, så gavekortmodtageren let kan genkende din virksomhed. De fleste sætter deres genkendelige logo på, men prøv at være kreativ og brug de samme farver og skrifttyper som du bruger på din hjemmeside og andre platforme, så du opretholder den røde genkendelige tråd. Sæt dig i kundens sted. I og med at det er en gave, skal det gerne se ud af noget. Hvilket førstehåndsindtryk ønsker du at personen der modtager gaven skal få? Sæt rammerne for hvad personen kan forvente hos dig. Vis hvem du er.


3 | Facebook

De fleste selvstændige idag er på Facebook, og det er faktisk vigtigere end som så. 7 ud af 10 tjekker nemlig din virksomhed ud på facebook som det første inden de forsøger at finde din hjemmeside eller tager kontakt til dig på anden vis.

Sådan gør du:

Da vi alle dagligt bliver bombarderet med annoncer og opslag på Facebook, handler det om at stå knivskarpt i dit visuelle brand. Derfor vil du med garanti få glæde af at få designet noget grafisk materiale til din faceboom som er lækkert og professionelle - og som er i rød tråd med din forretning så den er genkendelig. Og selvom vi tror vi bruger vores logiske sans til at tage beslutninger, vise alle studier at vi bruger vores intuition. Derfor skal du skrue op for din unikke personlighed, så du kan skinne igennem og tiltrække dine drømmekunder.


4 | Prislister & PDF'er

Uanset hvad du laver i dit selvstændige virke, har du med garanti før eller siden fået lavet en form for PDF. Det kunne være en prisliste som du har liggende på din hjemmeside eller som du sender til dine kunder. Det kunne også være en menu eller dit udvalg i din klinik/salon eller café.

Sådan gør du:

Det er en super smart idé at få designet din eget PDF, så kunden let kan genkende din virksomhed. De fleste sætter deres genkendelige logo på, men prøv at være kreativ og brug de samme farver og skrifttyper som du bruger på din hjemmeside og andre platforme, så du opretholder den røde genkendelige tråd. Hvis din pdf er på print så overvej hvilken kvalitet papir du vælger, så du vækker kundens sanser, og på den måde skaber en unik oplevelse for kunden.


5 | Indretning af lokaler

Hvad end du ejer dine egne fysiske lokaler eller blot lejer et enkelt lokale i en fælles bygning med andre, kan du med fordel visualisere dit brand her. Det kan både være hvis du har din egen klinik eller café eller det kan være at du har et kontor eller mødelokale hvor du har sessioner med dine kunder.

Sådan gør du:

Hvis du skal indrette et lokale helt fra bunden kan det være en god idé at tænke meget over de farver og de møbler du bruger, så det passer med den visuelle stil du har på dine andre platforme. Det betyder meget for oplevelsen af dig og det du tilbyder. Hvilken stemning ønsker du at sætte kunden i? Hvilke værdier ønsker du at afspejle? Selvom du allerede har et lokale som er indrettet, kan du sagtens sætte dit eget præg med simpel styling. Du kan stadig skabe en unik stemning ved at bruge de samme farver og den samme stilarter i indretning i form af planter, billeder, puder og andet pynt i lokalet. Du kan også overveje at leje med folie på døre, vinduer og vægge som passer grafisk til dit brand univers.


6 | Kontrakter, regninger og fakturaer

Hvis der er én ting som alle selvstændige med garanti har til fælles, er det at vi alle sender regninger til vores kunder og samarbejdspartnere. Men det er ikke altid at det med regninger er lige sjove, så det er ofte et overset medie.

Sådan gør du:

Du bør selvfølgelig altid sætte dit logo på. Men hvis ønsker at løfte oplevelsen som modtageren får ud af at modtage en faktura af dig, bør du gå længere end blot at sætte et logo på. Sørg for at få designet en faktura som er mere unik og personlig og som skiller sig ud fra andre. På den måde bliver det lidt mere lækker og professionel oplevelse for din kunde, som måske ligefrem vil nyde at betale en regning fra dig.


7 | Beklædning

Hvis du har egen klinik, restaurant eller fysisk butik kan du overveje at få designet en uniform eller anden beklædning så dit personale har samme tøj på. Hvis du er soloselvstændig ER du dit eget brand, derfor kan det godt betale sig at tænke over hvordan du fremstår med dine outfits, uanset om du skal til kundemøde, netværksarrangement, messe eller noget helt fjerde.

Sådan gør du:

Hvis du er ude i at finde uniformer til dine ansatte, kan du enten gå traditionelt til værks og give dem en uniform med dit logo på overdelen. Men du kan også gå mere kreativ til værks. Hvis du feks har åbnet en 80’er cocktailbar, kunne det være fedt at give bartenderne nogle leopardskjorter eller andet overdrevet 80’er look, for at give kunderne den fulde oplevelse af den stemning du ønsker at skabe. Hvis du ikke skal tænke i uniformer, kan du stadig tænke kreativt i dine egne outfits ift. at fremhæve den type person du er. Eksempelvis går Anette Sand fra Regnskabsskolen altid med hatte, og det er blevet hendes genkendelige varemærke.


8 | Klistermærker

Klistermærker er ofte overset, men faktisk kan du lave klistermærker som ikke blot er kreative og sjove, men som også er brugbare. Det forlænger både brand oplevelsen, og de vil huske dig 10 gange oftere end normalt.

Sådan gør du:

Hvis du er coach eller terapeut kan du vælge at få designet dine egne klistermærker med opløftende statements som dine klienter kan sætte på deres kalender eller telefoncover, som minder dem om at forblive positive, tro på sig selv, eller hvad du nu ønsker de skal huske på i hverdagen. Hvis du sælger produkter, kan du sætte et klistermærke med dit logo på indpakningen og vedlægge et ekstra klistermærker i pakken, i håb om at de får lyst til at sætte det på deres notesbog, deres mobilcover eller lignende.


9 | Email signatur

Emailsignaturer lyder ret kedelige, men hvis du tænker kreativ, kan du både lave dem super smukke og professionelle på samme tid.

Sådan gør du:

Vi kender alle det med at være på farten og lynhurtigt skal finde et tlf nr, en andresse eller et navn til os selv eller en anden. Så hvis du får lavet en lækker email signatur med alt nødvendigt info, fremstår du dermed ikke blot professionel når du sender mailen, men du hjælper også din modtager med let at kunne videresende og finde kontaktoplysninger på dig.


10 | Blog

Hvis du har en blog på din facebookside eller din hjemmeside, så er det altid godt ikke kun at sætte ren tekst ind, men bland det med lækre visuelle elementer, så det bliver mere inspirerende at læse, og giver din læser en stemning mens de læser.

Sådan gør du:

Sørg for at få skudt nogle stemningsbilleder som passer til dit brand og inspirerer læseren til at fordybe sig i dine opslag. Hvis du sælger produkter, kan dine produkter indgå som et element. Hvis du sælger ydelser, kan det være et stemningsbillede af dit kontor eller dit sessionhjørne. Derudover kan du tilføje grafiske elementer som passer til din farvepalette. Og sidst men ikke mindst bør dit logo og/eller firmanavn altid sættes på billedet. Så hvis andre ønsker at dele dit billede eller dit blogindlæg, vil dit logo og dit firmanavn også blive delt som gratis markedsføring.


Dette var mine første 10 forslag til brand platforme, hvor du kan skabe den røde tråd i din markedsføring!


Del 2 med de næste 10 forslag kommer i næste uge.


Jeg vil desuden tilføje at det selvfølgelig ikke er ligegyldigt hvilke farver, skrifttyper, billeder osv som du gennemsyrer i din virksomhed. For det kan præge hvordan dine kunder opfatter dig.

Drømmer du om at få skabt et autentisk brand som afspejler din unikke essens?

Eller har du brug for hjælp til at få implementeret dit brand design?

Så læs mere om mit unikke forløb “Mit Uimodståelige Brand”