Kender du de 5 logotyper?

de5logotyper-thrivingstudio.jpg

Uanset hvor simpelt eller komplekst dit nye logodesign skal se ud, er det vigtigt at dit logo skal kunne stå alene uden pynt og fancy grafik, og stadig ose af din unikke essens. 

Derfor kan det godt betale sig at gå meget op i hvordan dit logo fremstår. 

Det kan også betale sig at få det designet af en professionel designer, så det ikke bare ligner noget alle andre kan kopiere, og ikke er lavet ud fra tilfældigheder.

Når du skal have designet dit logo er der typisk 5 typer logoer man kan vælge imellem. Der kan være mange forskellige årsager til at vælge den ene type logo, fremfor en anden. Men først og fremmest er det en fordel at sætte dig ind i hvilke muligheder der overhoved findes rent grafisk, så du kan gøre dig de rigtige overvejelser, og få det bedst mulige logo som passer til alle dine forskellige platforme.

Men vigtigst af alt. Lad være med at stoppe med logodesignet!

Sørg for at implementere dine valgte farver og dit logo’s stil i alt visuelt hvor dit brand "lever", ligefra din hjemmeside, instagram og facebook, til dit visitkort, emballage og pdf’er osv osv.

Her får du de 5 mest velkendte logotyper;


logoversioner-insta2.jpg



Wordmark logoet er nok det mest udbredte og simple type logo, som blot består af bogstaver i en udvalgt skrift eller håndtegnet skrift. Nogle gange kan man vælge at “pifte det op” ved at tilføje en grafisk detalje, såsom at ændre farven på forbogstavet, lege med to forskellige skrifttyper eller noget helt tredje.

Wordmark logoet er ideelt til de fleste nystartede forretninger, da logoet består af navnet på firmaet, og logoet dermed hjælper med at få dine kunder til at huske dit firmanavn over tid. Men selv de helt store kanoner, såsom Google og Facebook har haft stor succes med deres wordmarklogoer. Nogle gange er den simple løsning altså den bedste.


logoversioner-insta.jpg



Wordmark logoet med ikon minder meget om det normale wordmark logo som beskrevet ovenover. Her er der dog tilføjet et specialdesignet ikon som komplimenterer logoet. 

Det er den samme type logo jeg har lavet til mit eget firma, Mia Poulsen, og Social Media by Heart.

Det smarte ved denne type logo er at du kan bruge hele logoet som det er, men du kan også lade ikonet alene i andre grafiske elementer, eller bruge wordmarklogoet uden ikonet. Dermed får du et dynamisk logo, som kan bruges på forskellige platforme, men hvor du bevarer den røde tråd.

På den måde er dit logo både alsidigt til både store og små flader, og dine kunder vil hurtigt kunne genkende dit dna så snart de ser ikonet. Tivoli er et godt eksempel på dette. Vi afkoder straks tivoli’s reklamer når vi ser de “kulørte lamper” som er meget tæt forbunde med Tivoli’s brand og identitet.


logoversioner-insta3.jpg

Lettermark logoet indeholder kun forbogstaverne af firmanavnet, og er perfekte til de firmanavne som enten er lange eller svære at udtale.

Nogle firmaer, såsom EDC har denne type logo som deres primære logo, men der er også mange som bruger lettermark logoet som et alternativt logo

Hvis du som et nystartet firma har et lettermark logo som dit primære logo bør du overveje en form for slogan eller anden type sætning under dit logo, da man ud fra dine initialer oftest ikke aner hvilken type forretning det er. Det kunne også være dit fulde firmanavn, så man ved hvad bogstaverne står for.




logoversioner-insta4.jpg

Ikon logoet hænger ofte sammen med wordmark logoet som ikon. Her er det blot ikonet uden nogen form for tekst. Hvis dine kunder kender dit firma alene ved at se dit ikon ved du at dit brand er ekstremt stærkt forankret. Firmaer som Nike og Apple er et fint eksempel på dette. Men det kræver et ekstremt stærkt brand, hvis dit ikon kan stå helt alene uden dit firmanavn, så brug det med omtanke.


logoversioner-insta5.jpg

Emblem logoet minder om wordmark logoet med ikon, her er firmanavnet blot inde i selve ikonet. Denne type logo bruger ses ofte indenfor sportens verden, samt institutioner og universiteter.

Det er ikke en særligt udbredt type logo i nyere tid, da emblemer ofte er meget detaljerige og derfor er svære at skalere til vores små smartphone skærme, da firmanavnet vil være utydeligt så snart du skal klemme det ned i mindre størrelse.


Udover at kende til de 5 typiske logotyper, får du også her 5 spørgsmål, som du med fordel kan stille dig selv, inden du beslutter dig for hvordan dit logo skal se ud:

1. Hvor skal dit logo kunne bruges - både on- og offline? 

Det er oftest nødvendigt at lave 2 eller måske ligefrem 3 logoversioner, som kan bruges til dine forskellige platforme. Hvis det er tilfældet for dig, bør du have et primært logo som er det logo som du mest bruger. Det kunne for eksempel være til din hjemmeside og dit visitkort.

Det sekundære logo kan du bruge som alternativ når pladsen er trang, såsom på sociale medier, hvor man skal kunne se det tydeligt på mobilen. Det kan også være at du skal have en tredje logoversion såsom et vandmærke til emballage, kuverter eller prismærker.

Det vigtigste er at dit logo ikke skal “presses” ned et sted, hvor det er klemt eller ulæseligt, lad hellere logodesignet være alsidigt og dynamisk.

2. Hvilke farver passer til dit logo? 

Ofte associerer man farver med en bestemt type industri, og det er ikke alle farver som passer til alle typer firmaer. Kunne du for eksempel forestille dig at Arla skiftede deres blå farve ud med pink? Nej vel?

Men vær omvendt ikke helt farveforskrækket. Du kan med fordel skille sig ud med en anden farve end dine konkurrenter. Husk også at designe logoet så det er tydeligt hvis du kommer ud for at skulle bruge det i en sort/hvid version.

3. Hvilke skrifttyper passer til dit logo?

Hvis dit logo skal indeholde bogstaver, er det ikke ligegyldigt hvilken skrifttype du vælger. Hvis Lego for eksempel pludselig skiftede sin skrifttype ud med en romantisk, håndskrevet font, ville det se helt forkert ud.

Du skal blandt andet overveje hvor let-læselig logoet skal være. Derudover skal du tænke over om logoet skal være med store eller små bogstaver? Eller måske en kombi? Du kan også overveje at bruge mere end én skrifttype. Mulighederne er mange, og alle skrifttyper sætter et indtryk for stilen. 

4. Er dit firmanavn langt eller kort?

Dette er relevant for de muligheder og ikke mindst begrænsninger som dit logodesign kan have. Det handler om at få dit logo til både at fremstå unikt, men det skal også være let at afkode, hvilken type virksomhed du har.

Tænk over om det er vigtigt at man kan læse hele dit firmanavn, eller om det er vigtigst at et symbol skal være det første man ser i dit logo.

5. Hvilken type kunde ønsker du at appellere til, og hvad ønsker du de skal tænke om dit brand?

Vi afkoder det visuelle 60.000 gange hurtigere end tekst, og da dit logo er en central del af dit visuelle brand, er det vigtigt du gør dig nogle overvejelser omkring hvilket indtryk du ønsker at efterlade dine kunder med. Skal dit logo udstråle energi og glæde? Eksklusivitet og mystisk? Romantik og feminitet? Blidhed og omsorg? Eller noget helt femte?

Som du nok kan læse er et godt logo resultatet af en længere designprocess, som du med fordel kan få hjælp til at en professionel. Det visuelle kan nemlig være altafgørende for om du tiltrækker - eller skræmmer dine kunder væk.

Hvis du leder efter en designer, hjælper jeg dig med glæde igennem processen.

Læs mere om mine services her.